vRAGEN OF consult     DEELNEMERS   BLOGS    CONTACT      
                                                                                                HET HOLISTISCHE FAMILIEHUIS    mEEDOEN      DE DROOM      AGENDA       
  
  
 


Interview Conny Marree over ‘ik leer anders’


Conny werkt graag met hoog gevoelige middelbare scholieren en heeft zich op verschillende vlakken gespecialiseerd om deze jongeren te kunnen helpen op school. Veel kinderen hebben moeite met het systeem en wie niet mee komt met het systeem valt al snel af. Via deze methode leren zij op hun eigen wijze met het systeem te verbinden. Conny begeleid kinderen via het ‘ik leer anders’ systeem hun eigen weg en eigenheid te vinden. Ik vroeg Conny wat ‘ik leer anders’ nu precies is. Lees hieronder haar verhaal.

Wat is ik leer anders?
Conny: “Ik leer anders is voor beelddenkers, hooggevoelig kinderen en kinderen met een minder zelfbeeld omdat ze niet aansluiten bij wat school van hun vraagt. Ze passen niet meer in het systeem waardoor ze vaak het gevoel hebben dat ze het niet kunnen, een gebrek aan zelfvertrouwen krijgen en nog slechter gaan presteren. Ik coach juist op kwaliteiten en waar ze wel goed in zijn. Er komt op dit moment een jongen in mijn praktijk die niet rekenslim of woordslim is. Maar met andere dingen vaak wel. Dat zijn net de punten die binnen het reguliere onderwijs niet gevraagd worden. Het zijn ook vaak kinderen die beelden in hun hoofd zien en op een andere manier denken. Dat past vaak niet in het plaatje wat de leerkracht van hun verwacht. Kinderen zeggen vaak ik weet het niet. Ze weten het dan vaak wel maar ze kunnen niet verwoorden wat zij zien in hun hoofd. En als ik dat uitleg dan zie je ze echt denken van ‘oh ja’. Ik help ze via ‘ik leer anders’ zichzelf leren kennen.”

Wat was jouw inspiratie om ‘ik leer anders’ te gaan doen?
Conny: “Mijn dochter. Het was echt een zoektocht met haar. Al vanaf jongs af aan was ze heel moe op school. Zoveel drukte in de klas. Vanaf het begin af aan moest ik haar al stimuleren om naar school te gaan of dat de juf haar moest overhalen. En hoe verder ze in het schooljaar was, kwam ik er al snel achter dat ze hooggevoelig was. Maar toen ik dat op school aankaartte (h)erkenden ze dat niet. En thuis stortte ze eigenlijk volledig in. Op een gegeven moment in groep 8 had ik toch het gevoel dat ik er iets mee moest. Maar ik kreeg nog steeds geen erkenning van school. Ook heb ik heel veel boeken aangereikt, maar niets. Ik had zelf het gevoel dat er meer in zat dat er uit kwam dus heb ik haar IQ laten testen. Deze zat tegen hoogbegaafdheid aan maar net niet. Dat was voor mij een bevestiging.

Naar aanleiding daarvan zijn we op zoek gegaan naar een school die bij haar past. Maar ik had al snel door dat het geen meisje was die stil kon zitten. Ook in leren was ze anders. Ze maakte dan 4 sommen volgens de juiste methode en bij de 5e was ze het helemaal kwijt. Ik vroeg mij af wat er aan de hand was. En toen ben ik gaan googelen en toen vond ik herkenning bij ‘ik leer anders’.

Tijdens de vakantie kwam ik er achter dat ze nog steeds veel pijn in haar lijf had. Toen ben ik op internet gaan zoeken en las ik een zin over ADD ‘op school gaat het prima en thuis stort ze in’ wat ik herkende. Ze is toen naar het theaterhavo gegaan. Ik vond zelf de overgang van de basisschool naar middelbare school te groot. Dat heb ik op school toen aangegeven en zonder diagnose mocht ze bij het pluspunt komen. Daarna zijn we naar het ziekenhuis gegaan en heeft ze de diagnose ADD gehad. Medicatie had ik liever niet. Maar we hebben voor een proeftijd gekozen. Maar in de loop van de tijd is ze de medicatie vergeten dus heb ik dat los gelaten. En bij ‘ik leer anders’ kwam ik weer uit bij ‘ik leer leren’. Deze opleiding heb ik ook gedaan. Zo is het gaan rollen.”

Welke mensen kunnen naar jouw praktijk komen?
Conny: “Vooral hoog gevoelige meisjes. Maar ik coach ook een jongen met een nieuw programma. Ik noem het hoog gevoelige Middelbare scholieren.”

Wat leren mensen bij jou?
Conny: “Heel veel zelfkennis. Vooral over hoe ze leren. Dat is het uitgangspunt want dat is waar ik voor ingehuurd wordt door ouders. Voor het leren en het omhoog halen van cijfers maar het is ook een stukje zelfbewustwording. Daar kun je je hele leven wel mee verder. Want als je weet hoe je in dingen staat, hoe je dingen oppikt en hoe je dingen leert dan is dat eigenlijk voor jouw latere carrière heel prettig om te weten.
Een kind kan bij mij komen met de opmerking dat hun planning in de soep loopt. Ik vraag dan bijvoorbeeld of ze dat bij andere dingen ook hebben zoals bijvoorbeeld bij sport. En hoe kan het dat het daar wel lukt of bij andere dingen weer niet. Ik laat ze er over nadenken. Maar ook praktisch. Leert een kind bijvoorbeeld makkelijker na school of zit het ’s avonds in een piek? Wil je veel achter elkaar of heb je behoefte aan afwisseling. Uiteindelijk is het de bedoeling dat zij een persoonlijke leerplan voor zichzelf hebben.”

Je geeft aan dat je met gevoelige meiden werk, waarom juist deze doelgroep?
Conny: "Het begon bij mijn dochter maar uiteindelijk zegt het ook iets over hoe ik zelf was als kind. Ik loop met mijn dochter hetzelfde traject als mijn moeder bij mij gedaan heeft. Op mijn 30ste of 32ste  ongeveer kwam ik er achter dat ik zelf hoog sensitief was. Ik was het niet zichtbare meisje in de klas. Het is dus ook een stukje persoonlijke ervaring.”

Wat doe je in jouw praktijk?
Conny: “Ik ga eerst kennis maken. Daar heb ik mijn Jenga voor. Ik speel een potje Jenga met ze en op ieder blokje staat een vraag. En als de die er uit getrokken hebben mogen ze de vraag beantwoorden. Ik doe ook mee. De bedoeling is dat we samen kennis maken maar tegelijkertijd observeer ik ook hoe ze in het spel zitten. Doen ze voorzichtig of nemen ze risico. Daarna gaan we aan de slag met ‘ik leer leren’. Daar zit een dierentest in. En als je de vragen beantwoord komt daar eigenlijk al uit wat voor type je bent met leren. ‘Ik leer leren’ is van Tea Adema. Ik start ook altijd met een intake met ouders waarbij ze een  “Hoe ben ik slim-test’  in kunnen vullen. Kinderen hebben misschien slechte cijfers en hoe gaan ouders daar mee om? Hoe is de sfeer thuis en ik welke energie zitten ouders. Dat speelt allemaal mee.”

Wil je meer over schoolbegeleiding bij hooggevoelige middelbare scholieren weten? Conny doet nog veel meer voor hooggevoelige kinderen en onderwijs in haar praktijk. Ze vindt het leuk meer verhalen met jullie te delen op onze website. Conny heeft ook een eigen website
www.zichtbaar-kind.nl




Vond je dit artikel leuk? Like ons op facebook


 
Nora de Vos

Coaching en natuur
 
Jacqueline Verbeek
Hooggevoeligheid
 
Diana Annegarn
Energetische gezinsbegeleiding
 

  Mitzy Groenheide
Holistische mama
  Leonie den Dolder
Moedercoach
  Ankie Boeve
Onderwijs
 
             
       
  Inez Revet
Bach bloesems en voetreflex
  Jose Klompenmaker
Geboorte (Doula)
  Shyanne Nagtegaal
Burnoutvrij
 
             
         
  Esmee van Twillert
Voeding en allergie
  Wilma Stoof
Homeopathisch arts
     





 



       
             



Diclamer
Privacy verklaring
Contact
Voorwaarde
Meedoen
 
Het holistiche familiehuis
info@hetholistischefamiliehuis.nl
www.hetholistischefamiliehuis.nl
Harderwijk